• Română
  • English
Susține-ne
Susține-ne!

Majoritatea elevelor și elevilor află despre feminism de pe internet, nu de la școală (comunicat de presă)

februarie 23, 2022

Majoritatea elevelor și elevilor de gimnaziu și de liceu din România află despre feminism de pe internet și pe rețele sociale, și mai puțin de la școală sau din familie, arată rezultatele studiului „Ce este feminismul? Percepții ale elevilor și elevelor din România” realizat de cercetătoarele Laura Grunberg și Diana Elena Neaga în cadrul proiectului „EGALIS: egalitate de gen prin schimbare socială și educație”.

Cercetarea a avut ca obiectiv să afle cât de cunoscut este conceptul de feminism în rândul elevilor din România, ce fel de conotații are termenul în mentalul lor colectiv și ce personalități feminine din România cunosc sau consideră importante.

Autoarele studiului consideră că rolul redus al școlii în promovarea conceptului de feminism se explică prin faptul că în programa oficială nu există oportunitatea concretă de discutare a conceptului și a termenilor complementari lui. Există câteva trimiteri minimale la mișcarea de femei sau la situația femeilor în anumite manuale de istorie, precum și câteva teme, prezente în manualele de educație civică, în care se face legătura cu feminismul (de exemplu, în cadrul tematicii despre drepturile omului).

La liceu, școala apare ca sursă importantă de informare despre feminism, însă, de asemenea, într-o măsură mai mică decât internetul. În casele/familiile/cercul de prieteni ale celor intervievați se discută puțin despre feminism, ceea ce indică faptul că informațiile ajung la eleve/i în mod nestructurat.

Cercetarea a mai relevat faptul că principalele femei cunoscute/importante din România pentru elevele/ii de 11-13 ani sunt (1) sport: Simona Halep, Nadia Comăneci, Gabi Szabo, Cristina Neaga, Elisabeta Polihroniade; (2) istorie: Ecaterina Teodoroiu, Regina Maria; (3) politică: Viorica Dăncilă și Clotilde Armand; (4) personaje din media: Denise Rifai, Vulpița sau Raluca Bădulescu.

Percepțiile cu privire la feminism sunt diferite în funcție de gen. Pentru băieți, feminismul este mai ales despre încrâncenare, luptă (mușchi), despre ele vs ei. În cazul fetelor, feminismul poate avea o componentă de „luptă”, dar cu inima, o „luptă” prin empatie. Pentru fete, feminismul înseamnă mai ales colaborare, dialog, normalitate. În viziunea lor, feministele r sunt fie feminine (atente la cum arată), fie luptătoare, dar niciodată și una și alta.

"Ne-am bucurat să descoperim că elevele și elevii de liceu au o părere pozitivă față de mișcarea feministă. Informațiile pe care tinerii intervievați le accesează pe internet prezintă feminismul într-o lumină pozitivă, iar la școală se discută despre feminism în așa fel încât, pentru unii dintre elevi și eleve, asocierea cu acest termen devine un compliment. Din cercetare reiese, însă, că feminismul este asociat cu revendicări și rezultate pozitive doar pentru femei. Felul în care feminismul contribuie la îmbunătățirea vieții bărbaților este mai puțin (sau deloc) cunoscut." au subliniat autoarele cercetării.

Marea majoritate a elevelor/elevilor de liceu conștientizează lipsa egalității între femei și bărbați. Pe de altă parte, se pare că fetele resimt mai accentuat această lipsă a egalității și o afirmă în răspunsuri. Proporția mare a elevilor/elevelor care susțin nevoia existenței unor organizații active în promovarea și protejarea drepturilor femeilor: aproximativ 50% dintre eleve/elevi susțin nevoia existenței unor organizații active în promovarea și protejarea drepturilor femeilor, ceea ce sugerează o  înțelegere actualizată și nuanțată a problematicii.

Cercetarea a avut la bază prelucrarea a 147 de chestionare de la gimnaziu și 65 de la liceu. Chestionarul pentru gimnaziu a avut 4 întrebări (unele cu cerințe sub forma de desene) și a fost completat de 147 de elevi și eleve (81 de fete și 61 de băieți, 5 chestionare nu au avut informații privind sexul sau numele). Majoritatea respondenților sunt din București (dar și din Cluj, Șerbănești, Florești) și au vârste cuprinse între 11 și 13 ani. Chestionarul pentru liceu a avut 10 întrebări, la care au răspuns in total 65 de elevi și eleve (19 băieți, 43 de fete și 3 elevi care nu și-au declarat sexul).

Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de cunoaștere a tinerelor/tinerilor, echipa proiectului a lansat un „Kit de împrietenire cu feminismul”, care cuprinde definiții și informații de bază, deconstrucția de mituri și o serie de exerciții menite să stimuleze gândirea critică, prin conturarea unor întrebări și a unor teme de gândire pentru cei și cele care vor să descopere ce se află, de fapt, în spatele celebrului cuvânt care începe cu „F” și care naște atâtea controverse.

Proiectul EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială și educație este derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate, în parteneriat cu Asociația Front, Societatea Cultural Științifică de Analize Feministe AnA (AnA), Asociația Centrul de Acțiune pentru Egalitate și Drepturile Omului (ACTEDO), Asociația PLURAL și Asociația SEXUL vs BARZA, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este de a genera schimbări de percepție în rândul tinerilor și cadrelor didactice și de a influenta decidenții în vederea dezvoltării de politici instituționale privitoare la egalitatea de gen, prin educație și conștientizare ce vizează tineri și cadre didactice, precum și prin acțiuni de watchdog și advocacy.

Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021. Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene. Active Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile. Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia. Pentru mai multe informații despre Active Citizens Fund în România, vă rugăm accesați www.activecitizensfund.ro. Pentru mai multe informații despre Granturile SEE și Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro.

Website-ul Coaliției pentru Egalitate de Gen a fost actualizat în cadrul proiectului EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială și educație, derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE), în parteneriat cu Asociația Front, Societatea Cultural Științifică de Analize Feministe AnA (AnA), Asociația Centrul de Acțiune pentru Egalitate și Drepturile Omului (ACTEDO), Asociația PLURAL și Asociația SEXUL versus BARZA, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui site nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021. Pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.

Navigare ușoară în lumea egalității de gen

Copyright (c) Coaliția pentru Egalitate de Gen