România se află la coada clasamentului european în ceea ce privește prezența femeilor în funcțiile de decizie politică. În timp ce în țările membre UE procentul de reprezentare a femeilor în parlamentele naționale este de 28%, în unele țări depășind chiar 40%[1], în Parlamentul României femeile reprezintă 11,5% din totalul parlamentarilor[2]. La nivel local situația este asemănătoare: femeile reprezintă 14% din consilierii județeni și 12% din primari[3].
Accesul redus al femeilor la puterea politică se traduce printr-o vizibilitate scăzută pe agenda publică a problemelor care preocupă cu precădere femeile: violența domestică,violența sexuală, persistența mentalităților patriarhale în familie și în comunitate, nerespectarea drepturilor sexuale și reproductive infrastructura insuficientă de creșe și grădinițe, absența sau deficiența serviciilor de îngrijire a bolnavilor, persoanelor cu dizabilități și persoanelor vârstnice, discriminările de gen pe piața muncii, inclusiv la salarizare, ș.a.
Femeile sunt peste 50% din cetățenii țării, prin urmare este nedrept ca în funcțiile de decizie politică să reprezinte mai puțin de 15%. Pentru a răspunde mai bine nevoilor cetățenelor și cetățenilor este necesar ca spațiile de decizie politică să fie mai democratice și mai incluzive.
Actuala componență de gen a Parlamentului și a autorităților administrației publice locale nu reflectă spiritul prevederilor Constituției și a Legii 202/2002. Constituția României prevede la art. 16, alin. (3) faptul că Statul român garantează egalitatea de șanse între femei şi bărbați pentru ocuparea funcțiilor şi demnităților publice. Dorim să existe garanții reale în acest sens, asumate de instituțiile publice implicate în desfășurarea proceselor electorale, precum și de partidele politice competitoare.
Amintim că Legea 202/2002 are prevederi clare, încălcate în mod flagrant până acum, cu privire la egalitatea de șanse între femei și bărbați la luarea deciziei.
Art. 22, alin. (3) din Lege prevede faptul că:
(3)Partidele politice au obligația să prevadă în statutele şi regulamentele interne acţiuni pozitive în favoarea sexului subreprezentat la nivel de decizie, precum şi să asigure reprezentarea echilibrată a femeilor şi bărbaților în propunerea candidaţilor la alegerile locale, generale şi pentru Parlamentul European.
Anul viitor este an electoral. Vom avea alegeri locale și parlamentare și, implicit, posibilitatea de a corecta deficitul de reprezentare a femeilor în Primării, Consilii Locale, Județene și în Parlament. Ne întrebăm de pe acum :
- Cum se pregătesc partidele politice pentru cele două competiții electorale?
- Există o preocupare reală de a găsi candidaturi din rândul femeilor, pentru a mări prezența acestora în structurile de decizie politică?
- Se lucrează la programe electorale care să aibă în vedere și problemele reale ale femeilor din România?
Coaliția pentru Egalitate de Gen vă invită în data de 16 decembrie 2015 la o dezbatere pe acest subiect, în urma căreia ne propunem să transmitem public preocupările și doleanțele noastre față de pregătirea celor două competiții electorale de anul viitor din perspectiva egalității de șanse între femei și bărbați.
Dezbaterea va avea loc începând cu ora 10:00, la Spațiul Public European (SPE) din str. Vasile Lascăr, nr. 31 din București.
Vă rugăm să confirmați participarea prin email la adresa agheorghiu@cpe.ro până cel târziu la data de 15 decembrie 2015.
Event facebook: https://www.facebook.com/events/909494715773104/
Agenda conf femei in alegeri 2016
[1] Baza de date a Comisiei Europene, http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/gender-decision-making/database/politics/national-parliaments/index_en.htm, accesată în decembrie 2015
[2] Datele oficiale ale MMFPSPV http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Familie/ESFB-StudiiAnalizaRapoarte-2012/Reprezentarea_femeilor_si_a_barbatilor_in__alegerile_parlamentare_din_decembrie_2012.pdf, accesate în decembrie 2015
[3] Idem, http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Familie/ESFB-StudiiAnalizaRapoarte-2012/Reprezentarea_femeilor_si_a_barbatilor_in_alegerile_locale_2012.pdf, accesat în decembie 2015